Ελευθεριος ΑναστασακηςΜαιευτήρας Χειρουργός Γυναικολόγος MD,MSc,PhD,DFFP

Κλείστε ραντεβού! 210 24.69.448

Άρθρα

Ημερολόγιο Εγκυμοσύνης

Γενικές Διαιτητικές Συμβουλές Θηλάζουσας

Στην προσπάθεια να περιοριστεί η βρεφική νοσηρότητα και θνησιμότητα, το ενδιαφέρον στράφηκε γενικά στη διατροφή των βρεφών και ειδικά στον βρεφικό θηλασμό.
Το μητρικό γάλα είναι ιδεώδης τροφή για τα βρέφη και ο θηλασμός συγκεντρώνει τα περισσότερα πλεονεκτήματα σε σχέση με κάθε άλλο εναλλακτικό τρόπο σίτισης του βρέφους. Η επιτυχία του θηλασμού επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες μεταξύ των οποίων σπουδαιότατο ρόλο παίζει η διατροφή της λεχώνας.
 
Οδηγίες και συμβουλές για τις αυξημένες ανάγκες της θηλάζουσας, τόσο σε θερμίδες όσο και σε θρεπτικά συστατικά (λεύκωμα, υδατάνθρακες κ.λπ.) 
 
  • Καθιερώστε μικρά και συχνά γεύματα (πρωινό, δεκατιανό, μεσημεριανό, απογευματινό, βραδινό και προ του ύπνου). 
  • Προσπαθήστε το τελευταίο γεύμα (βραδινό) να είναι τουλάχιστον τρεις ώρες προ του ύπνου. 
  • Το φαγητό σας να είναι απλής παρασκευής (ψητά, σχάρας). 
  • Αποφύγετε τα τηγανητά. 
  • Τρώτε ποικιλία τροφίμων σε μικρές ποσότητες και μην αποκλείετε οποιαδήποτε τροφή από το διαιτολόγιό σας. 
  • Να καταναλώνετε τουλάχιστον 10 ποτήρια υγρών την ημέρα. Πίνετε καθημερινά 4 ποτήρια γάλα ή αντικαταστήστε μέρος αυτού με γιαούρτι 
  • Μερικά από τα γαλακτοκομικά σας να είναι πλήρη, διότι είναι πλούσια σε βιταμίνες A και D. 
  • Επιδιώξτε να έχετε σκουρόχρωμα λαχανικά και καρότα στις σαλάτες για την εξασφάλιση βιταμίνης Α και φυλλικού οξέος. 
  • Προτιμήστε τα δημητριακά ολικής αλέσεως. Παρέχουν φυτικές ίνες οι οποίες βοηθούν την καλή λειτουργία του εντέρου. 
  • Δύο από τα καθημερινά σας φρούτα, κατά προτίμηση τα πρωινά, να είναι εσπεριδοειδή (πορτοκάλι ή χυμός πορτοκαλιού). Εξασφαλίζετε έτσι επαρκή ποσότητα βιταμίνης C, η οποία βοηθά στην καλύτερη αφομοίωση του σιδήρου από τον οργανισμό. 
  • Καλύψτε τις αυξημένες ανάγκες σε σίδηρο με την κατανάλωση ενός κόκκινου κρέατος (μπριζόλα, νουά, φιλέτο) καθημερινά. 
  • Περιορίστε την κατανάλωση καφέ, τσαγιού,cola μέχρι σε 3 μερίδες (1η μερίδα=1 φλιτζάνι τσάι, 1κ.αναψυκτικό). 
  • Αποφύγετε ή τουλάχιστον περιορίστε την κατανάλωση αλκοολούχων ποτών σε ένα ποτό την εβδομάδα. 
  • Για την αντιμετώπιση προβλημάτων δυσκοιλιότητας προτιμήστε ακτινίδιο ή δαμάσκηνο αντί για άλλο φρούτο, προσθέστε All bran στο γάλα σας και διαλέγετε  προϊόντα ολικής αλέσεως. 
  • Προτιμάτε τα εποχιακά προϊόντα. 
  • Περιορίστε την κατανάλωση αλατιού, ζάχαρης, ανθρακούχων. 
  • Αποφύγετε την κατανάλωση λαχανικών με έντονη οσμή(σκόρδου, κρεμμυδιού), των πολλών καρυκευμάτων και μπαχαρικών.

Οι πηγές των βιταμινών A, C, Φυλλικού οξέος και ο ρόλος τους κατά τη διάρκεια της κύησης όσο και του θηλασμού
 
Βιταμίνη Α
Ζωτικές πηγές: Βούτυρο, πλήρες γάλα, κρέμα γάλακτος, συκώτι, κροκός αυγού.
Φυτικές πηγές: Σκουρόχρωμα λαχανικά ή βαθυκίτρινα λαχανικά και φρούτα, εμπλουτισμένη μαργαρίνη.
 
Βιταμίνη C
Φρούτα: Εσπεροειδή, φράουλες, πεπόνι, ακτινίδιο.
Φυτικές πηγές: Μπρόκολα, πατάτες, λάχανο, τομάτα, πράσινες ή καυτερές πιπεριές.
 
Φυλλικό οξύ
Σκουρόχρωμα λαχανικά, ξερά φασόλια, φακές, καρύδια, φουντούκια, συκώτι.
 
Το ημερήσιο διαιτολόγιο της θηλάζουσας και της εγκύου καλό είναι να περιλαμβάνει όλες τις ομάδες τροφίμων στην ποσότητα που αναφέρεται στον πίνακα που ακολουθεί.
 
 
ΟΜΑΔΑ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΕΡΙΔΩΝ ΕΓΚΥΟΥ ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΕΡΙΔΩΝ ΘΗΛΑΖΟΥΣΑΣ ΠΟΣΟΤΗΤΑ ΜΕΡΙΔΑΣ
Γάλακτος 2-3 4 240 γρ. γάλα ή γιαούρτι ή 30 γρ. τυρί.
Κρέατος 5-6 6 30 γρ. κόκκινο κρέας ή κοτόπουλο ή γαλοπούλα ή ψάρι ή τυρί ή 1 αυγό ή μισό φλιτζάνι μαγειρεμένα όσπρια.
Ψωμιού 6-11 6-11 30 γρ. ψωμί ή ½ φλιτζάνι πατάτα ή 1/3 φλιτζάνι ρύζι ή μακαρόνια ή άλλο ζυμαρικό (μαγειρεμένο).
Φρούτων 2-4 2-4 1 μήλο ή αχλάδι ή 12 κεράσια ή 1 ροδάκινο ή 2 βερίκοκα ή 1 σύκο ή 140 γρ. καρπούζι ή 1 φλιτζάνι πεπονιού ή ½ ποτήρι φυσικό χυμό
Λαχανικών 3-5 3-5 ½ φλιτζάνι ωμά φυλλώδη λαχανικά της αρεσκείας σας
Λίπους 5-6 5-6 1 κουταλάκι του γλυκού ελαιόλαδο ή βούτυρο ή σπορέλαιο ή μαγιονέζα ή μαργαρίνη ή 6-8 ελιές.
 
 
Ελευθέριος Αναστασάκης 
Μαιευτήρας - Χειρουργός Γυναικολόγος 

Αξιολογήσεις